ברוב של 64: אושר החוק לצמצום עילת הסבירות

איתי גדסי 1 Comment on ברוב של 64: אושר החוק לצמצום עילת הסבירות

מליאת הכנסת אישרה ברוב של 64 חברי הקואליציה את צמצום עילת הסבירות, למורת רוחם של המתפרעים ברחובות. שר הביטחון גלנט הצביע בעד

צילום: Yonatan Sindel/Flash90
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מליאת הכנסת אישרה לפני דקות אחדות בקריאה שנייה ושלישית את צמצום עילת הסבירות, לאחר שנדחו כל ההסתייגויות. בקריאה השלישית תמכו בהצעה 64 חברי כנסת ללא מתנגדים לאחר שחברי האופוזיציה יצאו מהמליאה לפני ההצבעה.

לפי הנוסח שאושר לסעיף 15 לחוק יסוד: השפיטה- "אחרי סעיף קטן (ד) יבוא: "(ד1) על אף האמור בחוק-יסוד זה, מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון בעניין סבירות ההחלטה של הממשלה, של ראש הממשלה או של שר אחר ולא ייתן צו בעניין כאמור; בסעיף זה: "החלטה" –כל החלטה לרבות בענייני מינויים או החלטה להימנע מהפעלת כל סמכות". מהנוסח נמחקו המילים: "וכן של נבחר ציבור אחר כפי שייקבע בחוק".

קודם להצבעה נשאו בכירי הקואליציה והאופוזיציה נאומי סיכום:

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן: "הכנסת הפסיקה להיות הבית לבירור הסוגיות החשובות של חיינו, הדבר הזה חייב להיפסק. עצירת השיסוע והחייאת הרוח מוטלות על כתפינו כאן בכנסת".

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין נאם: "כבוד נשיא בית המשפט העליון בדימוס מאיר שמגר התריע כבר לפני שנים על הסכנה הטמונה בגישתו של הנשיא בדימוס ברק בנושא הסבירות, ואני מצטט:

״אם התיאוריה, המאפשרת דיון בערכאות השיפוט בכל עניין, תתממש באופן תדיר, היינו:
אם כל נושא – החל מן התקציב לפריטיו וכלה בבניית שיכונים, מטוסים וטנקים – יוכרע בפורום השיפוטי לפי מבחני החוקיות הפורמאלית או לפי מבחני סבירות שבית המשפט חורץ את הדין לגביהם, יהיה בכך כדי ליצור ריכוז סמכויות, שיבטל, הלכה למעשה, את יכולת התיפקוד של הרשויות האחרות״.

"גם המשנה לנשיא בית המשפט העליון בדימוס, מנחם אלון, אמר דברים ברורים, אפילו חריפים מאוד באשר לעילת הסבירות. הוא כינה את פסקי הדין המבוססים על סבירות במילים הקשות הבאות: "אותם נושאים ופסקי-דין שעניינם נושאים פוליטיים, צבאיים ומדיניים מובהקים שבהם מכריע חברי בשימושו בעקרון הסבירות ובמתחם הסבירות".

"כלומר, המשנה לנשיא אלון קובע שהשימוש בסבירות הופך את בית המשפט למי שמכריע בנושאים שהם פוליטיים, צבאיים ומדיניים מובהקים, כאלה שמסורים לסמכות הממשלה.

"המשנה לנשיא בדימוס אלון לא אמר זאת סתם כך. כי שימוש בעילת הסבירות לא רק שהוא עניין של השקפת עולם ולא עניין משפטי, אלא הוא מאפשר לשופט לעשות עוד דבר שאין לו מקום בבית המשפט: לקבל החלטה שאין לה שום נימוקים, שום קריטריונים. האם זה סביר, או לא סביר. על פי מה בדיוק? לפי איזה מדד?"

ראש האופוזיציה יאיר לפיד: "אתם נותנים למדינה להתפרק. הקואליציה רוצה לחוקק קרע בעם. חקיקה דורסנית, אלימה, שתפגע אנושות לא רק בבית המשפט העליון אלא בחברה הישראלית, בבטחון, בכלכלה, בהיותנו עם אחד.

"ישבתי ביממה האחרונה עם ראשי מערכת הבטחון. עם ראש השב"כ, עם נציגי צה"ל. אנחנו בדרך לאסון. אם אתם תצביעו היום על הצעת החוק הזו, אתם מקרבים את קיצו של צבא העם, אתם מחזקים את אוייבי ישראל, אתם פוגעים פגיעה ממשית בבטחון המדינה".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר: "זה יום עצוב, יום ערב תשעה באב – פנינו לתהום. ומה שעצוב יותר מהכל, הוא שיש רוב באולם הזה – ואני אומר זאת מידיעה, שלא רוצה את התוצאות שתביא ההצבעה הזו. והרוב הגדול הזה, שבוי בידיהם של קיצוניים בקואליציה. בידי שורפי האסמים המודרנים.

"יש גורמים בקואליציה שלא רוצים הסכמות – הם רוצים מאבק. הם רוצים לעשות מנדטים על חשבון מדינת ישראל. הם רוצים להפוך את מדינת ישראל ממדינה מלוכדת וחזקה לסלט פוליטי שבאמצעותו הם יוכלו להבטיח את שלטונם.

"אפשר לעצור, להגיע עוד במושב הזה, בימים הקרובים, להסכמה על עילת הסבירות שלא תפגע באדני הדמוקרטיה, ולהסכים על המשך החקיקה בהסכמות רחבות. ראש הממשלה, שאני מאחל לך בריאות האחריות היא קודם כל שלך. אתה יודע היטב – שעליי, אפשר לסמוך. שאם תעצור, תמצא יד מושטת להסכמות. אתה מבין היטב את חומרת המצב. אתה מבין היטב את משמעות ההצבעה שתקרה פה תכף".

יו"ר ישראל ביתנו איווט ליברמן הצהיר: "כשנחזור לשלטון נבטל את כל השינויים והחוקים שהקואליציה הזו העבירה".

גלריה מהשעות הדרמטיות בכנסת | צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ'

ארגוני המחאה האנרכיסטית הודיעו כי "פשרה שאינה כוללת עצירה מוחלטת של חוקי ההפיכה המשטרית ועיגון החובה לקדם שינויים יסודיים בהסכמה רחבה – אינם מקובלים, וניאבק בהם עד חורמה. מחטפים דורסניים וחד צדדיים של ממשלת החורבן או נסיונות לגבש עסקאות המנוגדות לערכי מגילת העצמאות – יובילו אל פתחו של חורבן בית שלישי".

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר בשעות האחרונות: "אנחנו במצב חירום לאומי. זה הרגע לאחריות. אנו פועלים מסביב לשעון, בכל דרך אפשרית, כדי למצוא פתרון. קיימת תשתית אפשרית להבנות, אך יש עדיין פערים שמחייבים מהצדדים השונים לגלות אחריות.

עוד אמר הנשיא: "אזרחי ישראל צמאים לתקווה ומצפים לאחריות ומנהיגות. בשעת נעילה זו, אני קורא לנבחרי הציבור לנהוג באומץ, ולהושיט יד במטרה להגיע להבנות".

במפלגת עוצמה יהודית הבהירו בעקבות ניסיונות הפשרה: "אין לנו מנדט לבצע "ריכוכים" בחקיקה שתכליתם למעשה אחת: לעקר אותה מתוכנה ולהפוך אותה לנטולת כל השפעה ממשית – ובוודאי שאין לנו מנדט לכל התחייבות לדחות את המשך הרפורמה אותה העניק לנו הציבור מנדט עצום להעביר. מי שמנהל את מדינת ישראל היא ממשלת ישראל – לא שקמה ברסלר ולא אהוד ברק. יש להעביר את החקיקה כמות שהיא ולאחריה להמשיך הלאה".

השר מיקי זוהר התנגד אף הוא לפשרה. "מצביעי הימין נתנו בנו את אמונם ושלחו אותנו לתקן את הליקויים במערכת ולהחזיר את האמון הציבורי במערכת המשפט. פשרה שתעקר את חוק צמצום עילת הסבירות ותוביל לדחיית הרפורמה היא הפגיעה האמיתית בדמוקרטיה".

במקביל לנעשה בכנסת, עימותים אלימים בין מפגינים לכוחות משטרה מחוץ למשכן, כשמפגינים חוסמים את שערי הכניסה לכנסת. כוחות המשטרה מפעילים מכתז"ית במקום לפינוי המוחים ובשל כך חברי הכנסת נכנסים למשכן בליווי משטרתי.

ומספר שעות לפני ההצבעה במליאת הכנסת, ראש הממשלה ושר הביטחון הנחו את צה"ל לתדרך הבוקר שרים בקבינט באשר לתמונת המצב הביטחונית ומוכנות וכשירות צה"ל. זאת לאחר תדרוך גורמי הביטחון אתמול את ראשי האופוזיציה גנץ ולפיד.

בתוך כך, הסלמה במתקפה של המחאה האנרכיסטית על ראשי האופוזיציה. "כוח קפלן" הרדיקלי קרא בשעה האחרונה לתומכיו להפגין מול ביתו של ראש האופוזיציה יאיר לפיד. ראשי הכוח אף הפיצו מספרי טלפון אישיים של לפיד וחברי יש עתיד וביקשו מההמונים לשלוח להם מסרים אישיים.

גם בתוך האופוזיציה נרשמים עימותים, כאשר יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ זעם על לפיד בישיבת ראשי האופוזיציה, לאחר שלטענתו הוא לא עדכן על מגעים מצידו.



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    מר הרצוג הנכבד, תפסיק לתפוס צד! קרא לפושעים – לפיד, גנץ, סער, ברק והשאר, תסביר להם שהממשלה התפשרה דיה, ועכשיו הזמן שלהם להפסיק את החורבן שהם עושים!
    (כל אלו בזמנו תמכו בשינויים